Partnerzy serwisu:
Tabor i technika

Lubelskie: Pierwszy SA107 odstawiony od 10 lat. Naprawa niezasadna?

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

BODE Rawag
Recaro-Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
Aste
R&G Plus
Dellner
CORAIL

Data publikacji:
21-08-2025
Ostatnia modyfikacja:
21-08-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
RK

Podziel się ze znajomymi:

TABOR I TECHNIKA
Lubelskie: Pierwszy SA107 odstawiony od 10 lat. Naprawa niezasadna?
fot. Grzegorz W. Tężycki, CC BY-SA 4.0, commons.wikimedia.org
Na niezelektryfikowanych liniach kolejowych województwa lubelskiego nie zobaczymy aktualnie jednostek serii SA107. Dwa takie pojazdy pozostają własnością samorządu. Ten rozważa rezygnację z ich naprawy z uwagi na jej wysokie koszty i trudności związane z likwidacją zakładów Kolzam.

W latach 2003 i 2004 nieistniejące już dziś raciborskie zakłady Kolzam dostarczyły województwu lubelskiemu dwa pojazdy serii SA107. To jednoczłonowe wagony spalinowe rodziny Regiovan, pokrewne do dłuższych SA109 znanych z innych regionów Polski. Lubelskie autobusy szynowe są jedynymi wyprodukowanymi egzemplarzami typu oznaczonego przez producenta jako 211M.

Niezbędny kompleksowy przegląd P5

Oba pojazdy są jednak od lat odstawione. – Egzemplarz SA107-001 został wyłączony z eksploatacji po zdarzeniu na stacji Lublin Główny i uszkodzeniu w wyniku bocznego starcia z lokomotywą – przypomina Remigiusz Małecki z Urzędu Marszałkowskiego Województwa Lubelskiego. Wypadek miał miejsce w 2015 r. Wagon był więc wykorzystywany jedynie przez 12 lat.

Nieco dłużej na trasach w rejonie Lublina można było zobaczyć pojazd SA107-002. – Obecnie nie jest on jednak użytkowany ze względu na konieczność przeprowadzenia przeglądu P5 – stwierdza nasz rozmówca. Samorząd nie jest natomiast pewien, czy kiedykolwiek zleci naprawę obu egzemplarzy. Wpływ na zwłokę w podejmowaniu działań mają trudności powstałe po likwidacji zakładów Kolzam w 2005 r., a także koszty związane z przeglądami i podniesieniem standardu wyposażenia do współczesnych oczekiwań.

Przedstawiciel UMWL wskazuje na wątpliwości dotyczące zasadności inwestycji w przeszło dwudziestoletnie pojazdy. – Decyzje dotyczące ich wykorzystania na obecnym etapie nie zostały podjęte – usłyszeliśmy. Urząd zaznaczył także, że na mocy umowy z Polregio kwestie związane ze zlecaniem przeglądów leżą w gestii operatora.

Starszy pojazd miał być przedmiotem ekspertyzy

Przypomnijmy, że województwo rozważało możliwość naprawy swoich Kolzamów już trzy lata temu. W 2022 r. UMWL chciał zlecić ekspertyzę stanu SA107-001, która pomogłaby w wycenie naprawy powypadkowej połączonej z przeglądem piątego poziomu utrzymania. W postępowaniach nie wpłynęły jednak żadne oferty.

Przykładem tego, że modernizacja pojazdów z rodziny RegioVan jest technicznie możliwa i może być uzasadniona, są natomiast Koleje Dolnośląskie. Przewoźnik ten w czerwcu odebrał dwa pojazdy serii SA109 (dwuczłonowa odmiana RegioVana) z naprawy P5 w SPS Mieczkowski (choć warto przypomnieć, że wyłanianie wykonawcy było procesem długim i trudnym). Sam SPS Mieczkowski na własną rękę kupił dwa kolejne SA109 i naprawia je, by następnie sprzedać lub wydzierżawić któremuś z operatorów. W dobie deficytu spalinowych wagonów motorowych na rynku takie działania wydają się mieć duże szanse powodzenia.
Partnerzy działu

BODE Rawag
Recaro-Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
Aste
R&G Plus
Dellner
CORAIL

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

WKD ma dwie dobre oferty na naprawę główną EN97

Tabor i technika

Z Łap do Ostrołęki znów autobusem zastępczym

Pasażer

Lubelskie Kolzamy odstawione. Wrócą na tory?

Tabor i technika

Lubelskie Kolzamy odstawione. Wrócą na tory?

Jakub Rösler 18 października 2022

Zobacz również:

WKD ma dwie dobre oferty na naprawę główną EN97

Tabor i technika

Z Łap do Ostrołęki znów autobusem zastępczym

Pasażer

Lubelskie Kolzamy odstawione. Wrócą na tory?

Tabor i technika

Lubelskie Kolzamy odstawione. Wrócą na tory?

Jakub Rösler 18 października 2022

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij